::: BREAKING NEWS: RAKYAT MALAYSIA DJEPUN SELAMAT :::

140 tahun lalu jepun pernah dgegarkan ngan gempa bumi yg dasyat dan tsunami besar, ari ni lbh kurang 2.30pm waktu tempatan jepun dgegarkan dgn gempa bumi berukuran 8.9MTD, mengakibatkan tsunami setinggi 10m yg mengakibatkan kemusnahan besar. Laporan menyebut jumlah kematian akibat malapetaka itu telahpun mencecah 32 orang. Di beberapa tempat sepanjang perairan Jepun, rakaman televisyen menunjukkan kerosakan teruk akibat tsunami, dengan ratusan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air. dan djangka jumlahnya akan bertambah dr semasa ke semasa. Jepun bakal dgegearkan lg dgn tsunami gelombang kedua pada bila2 masa.Menurut Datuk Shaharuddin Md Som, Duta besar Malaysia di Jepun...

100 buah keluarga Malaysia d Jepun dsahkan SELAMAT 16 drpdnya student... sumber berita tv9 at 8pm 11 mac 2011.

Jumlah kerosakan sedang dinilai manakala tiada maklumat lengkap mengenai kecederaan dan kematian akibat daripada gempa bumi.NONEGempa bumi itu berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu.
Akibatnya, satu amaran tsunami setinggi 10 meter dikeluarkan.

Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.

Televisyen NHK dan saksi melaporkan, gempa bumi kuat itu turut mengakibatkan kecederaan dan menyebabkan sekurang-kurangnya satu kebakaran serta tsunami setinggi empat meter.


Antara gambar2 bencana TSUNAMI dJepun:













Comments

Popular Posts