Wednesday, June 22, 2011

SUNGGUH KEJAM KOS PERUBATAN HARI INI

Salam semua...

Tidurku dikejutkan dengan suara budak2 ponteng skolah ari ni hahaha... dh la ponteng berani dtg umah hahaha... budak2 skolah skang ni memang, berani tol ponteng, sy dulu demampn pk nk g skolah lg hehehe mcm rajin je kan hehehe. 


Ok2 berbalik kpd tajuk entri kita pagi ni...wah ayat mcm penceramah dh kan lalala... ptg smlm sy pg terapi ngan mak n masa terapi tu la Doktor cite pasal kos perubatan skang ni yg memang kaw3x harganya... sambil2 dok berita pasal kelebian terapi yg menggunakan arus elektrostatik tu sy dberi penerangan tentang penjagaan kesihatan... jap2, korang jgn salah faham sy tak sakit pape la, just pg anta mak terapi pastu sy tumpang la sekaki hehehe...

Kejam kan kos perubatan skang ni, kalo stakat demam n sakt biasa2 tu n pg hospital kerajaan memang la bayar singgit je n kalo pg klinik lua pn paling tak pn RM20-RM40... still mampu bayar lg kan, tp apa yg sy nk ckp kejam ni pada kos2 perubatan yg melibatakan penyakit2 serius mcm sakit jantung, buah pinggang, hati dan sebagainya. nk buat by pass jantung pn paling murah araound RM18K satu injab...bygkan kalo 3 injab yg rosak nk kena ganti? bole bergadai tanah nih... pastu kalo cthnya nk tukar selaput mata bg mata yg hampir rosak kos around RM1K-RM3K... asal ek mahal mcm tu skali? tu blm penyakit2 lain lg... pendek kata yg sakit bole mati dgr kos2 kejam mcm tu kan... ade pakcik kt lua terapi tu ckp kt sy la... dia ade masalah jantung n pg hospital nk tanya berape kos perubatan... doktor ckp around RM18K-RM30K tgk pada injab2 yg telah tersumbat n perlu dbaiki... pakcik tu ckp takpelah sy mane ade duit byk tu takpelah tunggu mati je lah... menusuk kehati kata2nya... ye la org keje menoreh je n keje kg mane nk cr byk tu? gadai tanah pastu nk dok mane? penng2 pk pasal ni kan...

Tp bila pk2 balik pokok pangkalnya semuanya salah kita sebenarnya, kita yg kejam pada diri sendiri sebenarnya kan.. sape stuju angkat tgn mcm sy!!! mode usop wilcha hahaha... nape sy ckp mcm tu? sbb penyakit2 tu semua berpunya dr kita sendiri... sbb kita tak jaga makan tak jaga gaya hidup n tak jaga persekitaran kita... kalo yg memenag lahir2 terus ade penyakit kronik tu bukan salah dia la may b berpunca dr mak dia masa mengandung ke...allahu alam lah... dgn dunia yg semakin pesat membangun ni ramai yg gile keje gile cr duit tanpa pk masa depan... ye memang kita hanya pk keje kuat skang n nati tua bole nikmati duit2 hasil pencarian kita tu tp kita mungkin salah perkiraan bila time muda2 ni lah kita abaikan penjagaan kesihatan n sewaktu dgnnya nanti tua kita dapat la hasilnya... duit yg dkumpul wat abis byr kos perubatan... ye bkn semua lah tp yg mengabaikan kesihatan tu la yg sy maksudkan... so renung2kan lah kata2 sy ni...



No comments:

Post a Comment

KOMEN TANDA SOKONGAN

Categories