BLOGGER BERJAYA: TIADA JALAN PINTAS

Salam semua...

Begitu ramai newbie2 yang rakus, tamak dan mahu cepat nampak hasil semasa blogging..?? akhirnya ramai yg kecundang n tinggalkan dunia blog separuh jalan contohnya, ramai kwn2 js kalo diajukan ko ade blog? mls la aku nk wat tak pn ade tp mls la nk teruskan org lain dapat duit byk, org lain ramai je viewer n follower, aku ni hampeh...ko dh lama ke ade blog? ala plg2 lama 6 bulan... eeee cekik gak hahahah... Tidak salah untuk belajar tentang sesuatu hal yang kita minat.. Js sendiri pn baru setahun jagung n baru nk nampak sinar dlm dunia blog ni, pg yg masih baru pls pls jgn ade sikap tak sabar n tamak.

Memang benar kata orang, “jangan lambat sangat, nanti kena tinggal keretapi”.. Maksudnya dalam apa bidang kita ceburi pon, kita kena laju daripada orang lain.. tp tgk gak la ape yg kita ceburi, kalo dlm dunia blog sorry ya takde jalan pintas. Bukan mudah nak jadi blogger yang berpengetahuan.. 

Cara-cara nak jadi blogger senior yg berjaya:


*** IKHLAS***

1. mencari ebook-ebook percuma mengenai blogging, mencari tips2 blogging dan perkara-perkara yang berkaitan..

2. sikap dan sifat.. Jika kita ada sikap ingin cepat dan sifat tidak sabar, maka memang susah lah jika ada karakter seperti ini kerana korang akan tempuhi pelbagai masalah dengan cara ini.. 

3. Untuk berjaya, kita perlu bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.. Jadi belajarlah berusaha dengan tenang dan penuh kesabaran.. Belajar lah satu-satu perkara dahulu.. 

4. buanglah jauh-jauh sifat tamak ilmu yang tidak bertempat.. Untuk memiliki sebuah blog yang berjaya, kita perlukan masa.. Kita perlukan pengorbanan.. Kita perlukan perancangan..

5. Nak buat entri kena ade ilmu pengetahuan n kena buat research jgn main hantam je... sbb pembaca nk ilmu yg bermanfaat bkn pengisian yg kosong takde pape makna.

6. Respek follower n pembaca nescaya budi yg baik akan dbalas baik... org follow kita, kita follow lah balik diorg n kalo org komen kita kita komen la balik diaorg kalo tak nk pembaca lari or d anggap sombong.

7. Cari satu x-factor yg bole dfokuskan dlm blog n boleh buat blog kita menarik n tertarik daboom!!! yg ni tepuk dada tanyalah IQ n EQ anda semua...

Untuk berjaya, kita perlu bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.. Jadi belajarlah berusaha dengan tenang dan penuh kesabaran.. Belajar lah satu-satu perkara dahulu.. Jalan pintas untuk berjaya..?? Maaflah, dalam dunia ni ada ker jalan pintas untuk kita kecapi kejayaan.. Korang sendiri ada jawapannya kan.. Sama juga dengan blog, kalau korang tengok, blogger yang korang anggap hebat tuh, sebenarnya bukan sehari dua dia berblog, kebanyakkannya sudah melebihi 2-3 tahun.. terima kasih byk2 kpd Izamir Ridzwan (my mentor) sbb tak lokek share ilmu ni... 

Comments

  1. salam Ir
    ala dia memang dh ade x factor pn hahaha wat tak tau lak
    hehehehe tq ye sudi komen

    ReplyDelete
  2. betol..
    mudah senang nak senang..
    bukan susah nak susah..
    hahaa

    ReplyDelete
  3. salam hana...stuju sgt ngan hana ni...tq ya

    ReplyDelete
  4. hehehe . tanx kongsi some informtion ya!!:))

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts